Sestdien, 2. jūnijā Kandavas novada Zantes pagastā aizvadīts Baltijas Enduro Rallija pirmais posms. Šāda formāta sacensības Latvijā notika trešo reizi. Enduro Rallija pirmsākumi meklējami Lietuvā.
Enduro Rallijs ir orientēšanās sporta veids. Šajā motosporta disciplīnā ne tikai jābrauc, bet jāpameklē punkti, jāsaprot karte, navigācija, kompass un GPS. Šī arī ir galvenā atšķirība no Enduro, jo klasiskajā Enduro trase dabā jau ir atzīmēta ar krāsu simboliem. Enduro Rallija specifika – trasē jāatrod, kurp braukt. Pārējais tāpat kā Enduro – jābrauc pa trasi, kurā ir ātruma testi.
Šogad lietus nelija, trase bija sausa, daudz vieglāka salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem, bet tomēr arī šoreiz piedzīvojumu netrūka. Dubļus aizstāja putekļu mākoņi, kas arī bija lielākā problēma. Tika izmainīti speciālie testi. Enduro testa vietā bija krosa tests karjerā. Trase bija izveidota soft un hard klasēm. Kopumā sacensībās startēja 140 sportisti no Latvijas un Lietuvas.
Aivars Kukojs („apPasaule”) ar komandas biedru Jāni Bērziņu („apPasaule”) „Hard Enduro klasē” ieguva pirmo vietu.
Sarunā ar Aivaru Kukoju, viņš pastāstīja, ka šī motosporta disciplīna nav sevišķi grūta. Ātrums nav noteicošais, bet ir jāvāc kontrolpunkti. „No klasiskā Enduro Enduro Rallijs atšķiras ar to, ka jābrauc pa trasi, kartē ir atzīmēti punkti, kurus sportistiem jāmeklē ar GPS palīdzību. Bija jāatrod 31 punkts. Komandā ir divi cilvēki. Katrā punktā ir jānofotografējas, tas kalpo kā pierādījums tam, ka šajā punktā esam bijuši. Fotogrāfijām ir jābūt kontrolpunktu secībā, tos nedrīkst sajaukt vietām.” Punkti bija izvietoti tā, ka pēc pirmā apļa sportisti varēja nometnē uzpildīt degvielas tvertnes un doties nākamajā aplī, kurā seko nākamie punkti.
Aivars un Jānis nedaudz pamaldījās un izlaida vienu punktu. „Tam mēs pabraucām garām. Redzējām, ka ir jau nākamais punkts, bet tas mums vēl nederēja. Izmantojot GPS, paskatījāmies, kā mēs varētu izbraukt ātrāk pa taisno caur mežu. Sanāca braukt pa „baigajiem” brikšņiem, lai tiktu atpakaļ pie iepriekšējā punkta.”
Sportistu vidējais braukšanas ātrums aptuvini bija 20-30 kilometri stundā. Kopējais laiks bija 6 stundas, kurās sportistiem bija jāpaspēj sameklēt un nofotografēties visos kontrolpunktos. Bija sportisti, kuri nespēja sešu stundu laikā atrast visus punktus. „Mēs ar komandas biedru iekļāvāmies 5 stundās un 20 minūtēs. Ātruma testus braucu mierīgi, neko nesasteidzot, jo Stendes Cross Country posmā satraumēju ribas. Tāpēc braucu mierīgi un apdomīgi. Tas, manuprāt, arī ļāva sasniegt labāko rezultātu,” tā Aivars Kukojs.
„Hard Enduro Hobby klase” otrās vietas ieguvēji Toms Beinerts un Andrejs Garders. Intervijā ar Tomu Beinertu, viņš pastāstīja, ka šīs viņam bijušas pirmās Enduro Rallija sacensības ar Enduro motociklu. Pagājušajā gadā viņš pirmo reizi izbrauca trasi izmēģinājuma klasē. „Sacensībās gāja ļoti labi, visu izdevās saprast, izbraukt trasi. Skatoties youtube video pirms sacensībām, šķita, ka būs ļoti traki, bet tā nebija, bija ļoti „forši”. Prieks, ka izdevās neapmaldīties, un punktus atrast bija ļoti viegli, jo kartē jau viss bija pateikts priekšā.” Runājot par testiem, braucējam no sākuma šķita, ka būs sarežģītāk, jo pirms tam nebija ne reizi braucis pāri šķēršļiem, taču viss izdevās labi. „Braucu lēnā garā, tikai divas reizes nokritu. Piecēlos un braucu tālāk, nemēģināju veikt „nekādus varoņdarbus”. Iesācēju klasē trase bija vieglāka. Man galvenais ekstrēmajā testā bija pārbraukt baļķi, riepas atstāju nākamajam gadam. Domāju doties arī uz Lietuvas posmu.”
Toms Beinerts ir priecīgs par aizvadītajām sacensībām, jo ļoti patika. „Sievai teicu: „diemžēl patika, braukšu vēl!””
Pasaules apceļotājs, sacensību organizators Mārtiņš Sils („apPasaule”) ir gandarīts par aizvadītajām sacensībām. „Mūsuprāt, viss izdevās labi. Atbrauca pietiekoši kupls dalībnieku skaits – 140 sportistu, kas arī man kā organizatoram bija svarīgi. Lietuvā šis sacensību formāts ir ļoti populārs. Tas bija Baltijas kauss posms, kas norisinājās pie mums, bet otrs posms notiks Lietuvā. Nākamgad, iespējams, būs trīs vai pat četri Enduro Rallija posmi.”
Sportisti bija priecīgi par aizvadītajām sacensībām, jo šoreiz pretēji ierastajiem Zantes dubļiem, māliem un lietum, spīdēja saule, laiks bija karsts un bija putekļi. Kā atzīst sacensību organizators: „Tā bija galvenā problēma, jo brīžiem putekļi traucēja un arī karstums darīja savu.” Lietuviešu sportisti bija sajūsmā par Zantes karjera testu, jo tam ir interesants reljefs un elementi. Šajā posmā uz goda pjedestāla kāpa vairāk latviešu sportisti. Ja pagājušajā gadā 2/3 pjedestāla aizņēma lietuviešu braucēji visās klasēs, tad šogad lietuvieši bija mazāk.
Mārtiņš Sils piebilst, ka „šis ir ļoti labs tautas motosporta veids, kurā var piedalīties ikviens, kuram ir motocikls. Enduro Rallijs ir vairāk kā svētki nekā lielais sports. Draugi, kuri piedalījās, teica: „Izcili pavadīta diena.” Prieks. Tā ir mūsu lielākā bauda. Mācām cilvēkiem orientēties dabā, saprast kā labāk atrast vietas braucot ar mocīti, jo pašam jādomā, kur īsti jābrauc. Uz tikšanos nākamgad!”
Paldies sacensību atbalstītājiem, Zantes pagasta padomei, Kandavas novada domei, Galvenā balva bija no „Garmin”, „Motolietas.lv”, „HCT Automotive”, Maiznīcai „Flora’’, SIA „VA Motors”, Alus darītavai ‘’Brālis’’, „RedBull”, „OfficeDay”.
Rezultāti pieejami šeit: http://appasaule.lv:6099/index.php/viewRace/119
Komandu sastāva atšifrējums ir šeit: http://www.appasaule.lv/rm/?rm_func=print&rm_subf=trdata
Informāciju sagatavoja Luīze Mīkstā