Šajā nedēļas nogalē, 30. aprīlī, ar sacensībām Aizputē tiks uzsākta jaunā 2023. gada Latvijas čempionāta sezona motokrosā.
Salīdzinot ar pērno sezonu, šogad Latvijas meistarsacīkstēs piecu posmu vietā būs septiņi. Tāpat sacensībās pārstāvētajām klasēm šogad nākušas klāt vēl divas – MX65 un MX Dāmas.
Izmaiņas skārušas arī Kvadru un Blakusvāģu klases. Šosezon Latvijas čempionāts būs vienīgais motokrosa seriāls, kurā šīs klases sacentīsies. Līdzīgi kā iepriekš, arī jaunajā sezonā Kvadri tiks vērtēti atsevišķi amatieru, veterānu, iesācēju un “Open” grupās, tāda pat situācija ir arī Blakusvāģiem, kuru braucienā atsevišķi vērtējumos tiks atdalīti amatieri, veterāni un “Open” klases braucēji.
Ir lietas, kas palikušas pa vecam, piemēram, visus Latvijas čempionāta posmus tiešraidē translēs Best4Sport TV, kā arī sportistiem papildus motivācijai tiks nodrošināta “Starta Karaļa” balva no “ISOVER Latvia”.
Latvijas čempionātā motokrosā ar katru gadu konkurence palielinās, jo liela daļa braucēju, gatavojoties šīm meistarsacīkstēm paralēli startē starptautiskajās sacensībās, audzējot pieredzi un ātrumu. Gandrīz visās Latvijas čempionāta klasēs spēku samēri ir ļoti līdzīgs, līdz ar to cīņa par goda pjedestālu katrā posmā būs aizvien sīvāka.
Jau krietnu laiku pirms sezonas sākuma gaisā virmo intrigas par gaidāmo MX1 klasi. Kā zināms, pēdējo trīs gadu MX1 klases uzvarētājs Kārlis Sabulis paziņoja par sportista gaitu noslēgšanu, kas nozīmē, ka vadošā MX1 pilota vieta ir vakanta. Uz to savu kandidatūru noteikti pieteiks no MX2 klases pārnākušais pērnā gada Eiropas čempions Toms Macuks, tāpat skaļi sevi mēģinās pieteikt Tomass Šileika, kurš pavisam nesen “Dutch Masters” sacensībās Nīderlandē spēja uzrādīt ļoti labu rezultātu, sacenšoties ar pasaules vadošajiem MXGP braucējiem Džefriju Herlingu, Romēnu Fevru, Braienu Bogersu u.c. Tāpat trasē redzēsim Kārli Kalēju, kā arī citus ātrākos Baltijas motokrosa pilotus.
Arī MX2 klasē būs čempiona maiņa, jo pērnās sezonas uzvarētājs Macuks nomainījis klases. MX2 klasē, visticamāk, toni šogad mēģinās noteikt Edvards Bidzāns, kuram konkurenci sastādīs Rauls Blumfelds, Rūdolfs Aumeistars, Uldis Freibergs un Mairis Pumpurs, kurš pēc traumu saārstēšanas sacensību apritē atgriezies pēc gandrīz gada ilgas pauzes. Tāpat arī pārējie sportisti ziemā labi pastrādājuši, lai trasē uzrādītu labākos rezultātus un pacīnītos par vērtīgajiem punktiem katrā posmā. Uguni konkurencē par Latvijas zeltu, protams, piemetīs arī Lietuvas un Igaunijas braucēji. Pilnu sezonu Latvijas čempionātā šoreiz nevarēs aizvadīt pērnā gada Eiropas vicečempions 125cc klasē Kārlis Alberts Reišulis, kurš šosezon galveno akcentu licis dalībai Eiropas čempionātā EMX250 klasē un citām starptautiskajām sacnešibām.
Arī MX125 klases vadošais motokrosa pilots Jānis Mārtiņš Reišulis šogad aizņemts ar dalību Eiropas, Nīderlandes un Vācijas čempionātos. Tas paver iespēju 125cc klasē par zeltu pacīnīties Tomasam Šaicānam, Markusam Kokinam, Robertam Lūsim, Martinam Platkēvičam, Markusam Ozoliņam, Akselam Neimanim u.c. Nav izslēgts, ka šajā klasē latviešu braucējiem nepievienosies kāds spēcīgs sportists no Lietuvas vai Igaunijas.
MX85 klasē savu 2022. gada sezonā izcīnīto titulu mēģinās nosargāt igaunis Travis Leoks. Igauņa vislielākais drauds trasē no latviešiem, visticamāk, būs Jēkabs Hudolejs, kurš arī starptautiskajā līmenī pierādījis, ka ir viens no ātrākajiem savā klasē. Alberts Knapšis, kurš pērn 85cc klasē palika otrais, šosezon pārsēdies uz 125cc klases braucamā. Ja ņem vērā Liepājas kausa un Latvijas junioru čempionāta 1.posma rezultātus, pārņem sajūta, ka šajā klasē svarīgu lomu spēlēs kaimiņvalstu jaunie motosportisti – Lūkass Leoks, Karls Tēsalu, Gregors Lotus, Rasmus Aiviks, Martens Rauds, Enriko Peilmans un Eimantas Cepulis. No latviešiem vēl lielas cerības tiks liktas uz Tomu Dankertu un Sebastiana Olsena, kuri pārstāv Latviju arī Eiropas čempionātā. Nav izslēgts, ka šajā klasē ar konkurētspējīgu sniegumu trasē neizšauj vēl kāds latviešu jaunais censonis. Uz to mēs arī ļoti ceram!
MX65 klase Latvijas čempionātā ir jaunums. Šīs klases uzmanības centrā būs Eiropas čempionāta 1.posmā veiksmīgu startu aizvadījušais bronzas medaļnieks Rainers Grasis, kā arī dvīņu brāļi Martins un Patriks Cīruļi. Tāpat nopietni šai sezonai gatavojošies Rūdolfs Spila, Edvards Jēkabsons, Georgs Frīdrihsons u.c. Diemžēl savainojumu guvis Dominiks Sēlis.
Odziņu Latvijas čempionātam pievienos jaunizveidotā MX Dāmu klase. Baltijā daiļā dzimuma braucējas paliek aizvien vairāk, tāpēc šādas klases izveide bija likumsakarīga. Vērojot LaMSF rīkotos dāmu koptreniņus, var secināt, ka šajā klasē pie starta barjeras stāsies vismaz 11 meitenes. Turklāt šī sezona ieies vēsturē ar to, ka pirmo reizi “ISOVER” “Starta karaļa” (karalienes) balvu iegūs sieviete.
Kvadriciklos savu čempiona troni centīsies nosargāt Matīss Palēvics, kurš Latvijas čempionātā triumfējis trīs reizes. Ambīcijas apsteigt Palēvicu pērnsezon jau nodemonstrēja jaunais talants Kārlis Neija, tāpat ātri trasē kā vienmēr būs Valērijs Kuzmins, Reinis Bicāns, Kārlis Lizanders un Atis Breds. Nav izslēgts, ka uz kādu posmu sajaukt ūdeni atbrauks lietuvieši Laurinas Mikalauskas un Gediminas Volkavičus. Tāpat, ja parādīsies brīva vieta saspringtajā sacensību kalendārā, vismaz uz vienu posmu, līdzīgi kā iepriekšējos gados, Latvijā varētu redzēt pieckārtējo Eiropas čempionu Kevinu Sāru no Igaunijas.
Blakusvāģu konkurencē galvenā uzmanība, protams, tiks pievērsta brāļiem Danielam un Bruno Lielbāržiem, kuri pērngad esot vien 16 gadus veci kļuva par valsts čempioniem. Tā kā Lielbāržu galvenais akcents šogad likts uz dalību pasaules čempionātā, Latvijā viņi startēs tikai dažus posmus (sāks ar Aizputi), līdz ar to viņu cerības nosargāt Latvijas čempiona titulu ir sarukušas. Brāļu aizņemtība starptautiskajos mačos paver iespēju priekšgalā atgriezties jau rūdītajām ekipāžām – Kritofam Santermanam/Elvijam Muceniekam un Mārim Rupeikam/Kasparam Liepiņam. 2021. gada Latvijas čempioni beļģis Santermans ar Mucenieku pēc gada pārtraukuma atkal apvienojušies, bet Rupeikam ar Liepiņu atkal ir reālas iespējas sezonu noslēgt kā pirmajiem. Pēdējo triumfu valsts meistarsacīkstēs šī ekipāža izcīnīja 2017. gadā. Tāpat savu zvaigžņu stundu gaida pērnā gada 3. vietas ieguvēji brāļi Jānis un Pēteris Jegorovi. Uz jautājuma zīmes ir 2018. gada Nāciju kausa bronzas medaļnieka Didža Gorbenko dalība čempionātā, jo pagaidām viņš vēl ir līdzbraucēja meklējumos.
Viskuplāk pārstāvētā klase Latvijas čempionātā vienmēr ir bijusi Amatieri OPEN. Arī šosezon plānojas, ka šajā klasē pie starta barjeras nebūs brīvas vietas. Tā sadalīta 250cc un 450cc klases motociklu vērtējumos. 450cc ieskaitē kā galvenais favorīts ir izlikts pēdējo sezonu čempions Leons Kozlovskis. Tāpat kā pērn, arī šosezon trasē ātri braucošajam Kozlovskim pietuvoties mēģinās Raivis Eikmanis, kuram vienīgajam divu sezonu laikā kādā no posmiem izdevies apsteigt šo titulēto sportistu. Šāds fakts fiksēts pērngad Latvijas čempionāta noslēdzošajā posmā Cēsīs. Tāpat nedrīkst aizmirst par Valdi Seratinski, kurš, piedaloties visos posmos, sakrāja pietiekami daudz punktu, lai sezonas kopvērtējumā izcīnītu bronzu. 250cc klasē situācija ir daudz sarežģītāka, tur potenciālo līderu saraksts ir garāks. Čempiona statusā šogad trasē dosies Ansis Anševics, taču viņa pozīcijas uz papīra nav nemaz tik stabilas, jo čempionāta zelta medaļas virzienā skatās arī Jānis Vinters un Sandis Aleksejevs, kuri pērnsezon jau nodemonstrēja, kas spēj sagādāt līderim nopietnu konkurenci. Amatieru klase ir interesanta ar to, ka viņa ir neprognozējama – jau zināmo līderu pulciņam jebkurā momentā var piebiedroties jebkurš cits braucējs. Aizvadītajā sezonā to skaidri nodemonstrēja Uldis Mustis, Mārtiņš Aleksandrovičs un Markuss Daniels Jauntirāns, aizvadot tikai pa vienam posmam un kāpjot uz goda pjedestāla. Summā šie sportisti TOP5, jo ar vienā posmā sakrātajiem punktiem ir par maz, lai cerētu uz godalgotu vietu sezonu kopvērtējumā.
Latvijas čempionāta kalendārs:
30. aprīlis, Aizpute
18. jūnijs, Dobele
02. jūlijs, Aloja
29.-30. jūlijs, Ape
20. augusts, Stelpe ( TBA līdz 1.jūnijs)
03. septembris, Madona
17. septembris, Cēsis