Šis ir Latvijas Motosporta federācijas (LaMSF) svētku gads, uzzināsim vairāk par LaMSF biedru – motokluba “Sigulda Racing Team” pirmsākumiem. Tas ir salīdzinoši jauns motoklubs, kurš tika izveidots pirms pieciem gadiem. Par tā izveidošanu, dibināšanu un attīstību stāsta triāla kluba vadītājs Kaspars Karls.
Triāla vēsture ir caurvīta ar interesantām sacīkstēm. Tajās sportisti sacenšas nevis par ātrāko laiku, bet gan par precizitāti (tomēr iekļaujoties noteiktā laikā). Mototriāla braucēji ar speciālu motociklu pārvar sarežģītus šķēršļus. Tie var būt gan dabiski, gan mākslīgi radīti. Zemei drīkst pieskarties tikai braucamrīka riepas. Par pieskaršanos zemei ar citu braucamrīka daļu vai jebkuru ķermeņa daļu tiek piešķirti soda punkti. Uzvarētāju nosaka, ņemot vērā soda punktu skaitu.
Mototriāla vēsture Latvijā sākās 20. gadsimta 60. gadu beigās. Iedvesmojoties no spāņiem, latviešu entuziasti iztulkoja noteikumus un izveidoja šķēršļus. Tajā laikā Latvijā populārs un augstā līmenī attīstīts bija mototūrisms. Līdz ar to triāls (būtībā – motocikla vadīšana pāri šķēršļiem, ar kājām nepieskaroties zemei) ilgu laiku tika uzskatīts par mototūrisma daļu. Latvieši centās veicināt triāla popularitāti Padomju Savienībā. Tas sāka nest augļus 20. gadsimta 80. gados, kad Latvija kļuva par triāla bāzi. Latvieši faktiski bija labākie braucēji visā PSRS, no kuriem varēja mācīties pārējie.
Kopš 2001.gada Latvijas triāla izlase startē Pasaules Nāciju kausā triālā. Latvijā darbojās ap desmit motoklubiem, kas attīsta šo sporta veidu. Šobrīd aktīvākie – “Sigulda Racing Team”, “AG Xtreme”, “MT Racing Team”, “Viking Trial” u.c. Mototriāls pēdējos 5 gados kļuvis populārāks tieši bērnu vidū ar elektro motocikliem, pateicoties treniņu nodarbībām Siguldā un Jelgavā. Latvijas čempionātā triālā katru gadu startē 100 licencēti sportisti bērni un amatieri.
Motokluba “Sigulda Racing Team” pirmsākumi
Motokluba vadītājs un dibinātājs Kaspars Karls stāsta, ka viss sākās ar domubiedru grupu Siguldā. 2017. gadā tika izveidots “Minimoto” pulciņu bērniem ar elektro mocīšiem. “Piesaistījām bērnus no 3 gadu vecuma ar ideju iemācīt pirmās iemaņas motobraukšanā. Mācību programma balstījās uz triālu, jo mūsu pārliecība ir, ka triāls ir pamatu pamats visam motosportam. Pirmie Latvijā ieviesām bērnu triāla elektro motociklus. Sadarbojāmies ar Siguldas novada pašvaldību, veidojām trases Siguldā gan ārā, gan iekštelpās. Organizējām “Minikausa” un “Ziemas kausa” sacensības, ieguvām trenerim nepieciešamo izglītību un sertifikātu, licencējām savu interešu izglītības programmu,” stāsta Kaspars Karls.
2018. gadā tika izveidots motoklubu “Sigulda Racing Team” (iepriekš tā nosaukums bija “Minimoto”). “Iestājāmies LaMSF un sākām startēt Latvijas čempionāta sacensībās. Ikdienā organizējām triāla treniņus, nometnes un sacensības. Pa šiem gadiem esam iesaistījuši vairāk kā 100 bērnus savās nodarbībās, daudzi no viņiem turpina trenēties vēl šodien, kā arī parādās jau pirmie sasniegumi ne tikai triālā, bet arī citās motosporta disciplīnās.
Šobrīd joprojām augam un attīstāmies, pilnveidojot savas zināšanas par trenēšanu, organizējot aizvien profesionālākas nometnes, kvalitatīvākas sacensības, kā arī viens otrs audzēknis startē starptautiskās sacensībās. Klubā esam izveidojušies labs kodols, kas viens par otru stāv un krīt, palīdzam viens otram cik var, lai katrs realizētu savus sapņus. Kā arī vienkārši labi pavadām brīvo laiku ar mērķi izbaudīt motosportu kā kopīgu aizraušanos. Viss sasniegtais ir pateicoties mūsu kluba ģimenēm, kuras mums ir ap 30. Tādēļ kluba biedru ģimenes ir kļuvušas par kluba lielāko vērtību, ko mēs turam augstu godā un lepojamies, ka triāla saimē tieši ģimenēs ir lielākais spēks,” atzīst Kaspars Karls.
Nozīmīgākie sasniegumi šo 5 gadu laikā
Pērn motoklubu “Sigulda Racing Team” pārstāvēja 50 licencēti sportisti triālā, enduro un motokrosā, izcīnot vairākus pjedestālus sezonas kopvērtējumā. 2022. un 2023.gadā tika izcīnīti čempiona un vicečepiona tituli Latvijas klubu čempionātā triālā.
Motokluba vadītājs Kaspars Karls ne tikai vada un organizē kluba dzīvi, bet arī pats kopš 2000.gada startē triāla sacensībās. “Ikdienā amatieru līmenī trenējos skriešanā, distanču slēpošanā, riteņbraukšanā un vingrinu dziļo muskulatūru, lai varētu kvalitatīvi sagatavoties Latvijas čempionātam triālā. Mans šī gada mērķis ir cīnīties par amatieru čempiona titulu. Šobrīd man ir ļoti augsta motivācija, esmu pat uzlicis sev ilgtermiņa vīziju nostartēt rekordlielu sezonu skaitu Latvijas motosportā. Vienmēr esmu apbrīnojis vīrus, kas startē triālā 60, 70, 80 gadu vecumā, tas ir kā tāds sava veida japāņu “ikigai” prieks un gandarījums par savu dzīvi, ko vēlētos piedzīvot maksimāli ilgi, arī vecumdienās,” saka Kaspars.
Pamatā motosports ir kā laba izklaide, bet ar laiku un apņēmību, cerot sasniegt augstākus rezultātus. Klubā ir vairāki ambiciozi sportisti. Pērn Inguss Supe startēja FIM Superenduro Eiropas kausa sacensības, izcīnot 3.vietu 85cc klasē un uzvaru “Cross Country”. Georgs Fridrihsons iepriekš trenējās šajā klubā triālu un šodien viņš ir ļoti talantīgs motokrosā. Tas ir apliecinājums, ka triālā balstītā treniņu pieeja palīdzējusi jaunajiem talantiem arī citās motosporta disciplīnās. Edgars Vilcāns plāno atgriezties “Red Bull Romaniacs” enduro sacensībās. Ģirts Dubavs ir talantīgs enduro un skijoringa braucējs, kurš ir lieliski sevi apliecinājis arī triāla disciplīnā. Renāram Starcevam ir tikai 8 gadi, bet viņam ir lieli mērķi uz profesionālo triālu. Šogad viņš plāno startēt Spānijas bērnu čempionātā Katalonijā. Ir vēl vairāki talantīgi jaunie triālisti, kuri šodien treniņos smagi strādā un viņu uzvārdus vēl tikai dzirdēsim tuvākā nākotnē. “Mēs tikai tagad veidojam savas mazās leģendas. Mūsu auditorija pārsvarā ir sākot no 3-5, 6-12 gadu jauniem bērniem. Tagad mums ir pims skolas vecuma bērni, kas startēs piekto un sesto sezonu, vēl pēc dažiem gadiem jau pieteiks savus uzvārdus skaļāk rezultātos,” atklāj Kaspars.
Novēlējums motoklubam “Sigulda Racing Team” un LaMSF 100
“Mūsu kluba firmas zīme ir ikdienas “Moto treniņi” nodarbības un mūsu biedru savstarpējās labās un ģimeniskās attiecības. Tādēļ turpināsim pilnveidot savu treniņu programmu un saliedēt mūsu biedrus, tad rezultāti atnāks paši par sevi.
Šī jubileja ir lielisks brīdis atcerēties visus panākumus, izaicinājumus un nepiespiesto brīvības sajūtu, ko sniedz motosports. LaMSF ieguldījums un apņēmība ir veidojusi ļoti stipru un vienotu moto kopienu. Esam lepni būt daļa no šīs kopienas. Novēlam, lai turpmākie gadi būtu piepildīti ar aizraujošiem pasākumiem un starptautiskiem panākumiem. Sveicam 100 gadu jubilejā!” tā Kaspars Karls.