Aizvadītajā nedēļas nogalē Zantē norisinājās grandiozie enduro svētki divu dienu garumā. Sacensību organizatori bija sagatavojuši divas vienādas, bet tajā pašā laikā atšķirīgas sacensības. 4. jūlijā notika enduro rallija otrais posms, kurā pulcējās teju 200 sportisti no Latvijas un Lietuvas. Svētdien, 5. jūlijā aizvadīts Latvijas čempionāta un kausa otrais posms enduro, Latvijas kausa pirmais posms enduro sprintā un Baltijas kausa pirmais posms enduro sprintā kvadri ATV klasei.
Enduro svētki Zantē aizvadīti kuplā dalībnieku pulkā, kā sestdien, tā arī svētdien. Enduro rallijs ir sava veida enduro braukšana ar tieši tādiem pašiem motocikliem, kā klasiskajā enduro. Vienīgā atšķirība ir tā, ka sportisti brauc nevis pēc zīmēm, kā tas ir klasiskajā enduro, bet pēc GPX faila, kurā ir maršruts, ko ielikt GPS iekārtā. Jābrauc pa taku, jāmeklē kontrolpunkti un pie tiem jānofotogrāfējas. Testi ir tieši tādi paši, kā klasiskajā enduro.
Sestdien enduro rallijā bija daudz lietuvieši, jo šī disciplīna ir ļoti populāra Lietuvā. Bija arī dalībnieki no Latvijas un Igaunijas. Kopumā 190 braucēji. Uz pusi vairāk kā svētdien, enduro/enduro sprintā, kurā piedalījās 92 sportisti. Lai gan laikapstākļi bija diezgan mainīgi, tie bija piemēroti braukšanai pa Zantes mežiem, ceļiem un pļavām.
Organizatoriem bija divas spraigas sacensību dienas, kurām gatavojās laikus, jo šādu formātu vēl nebija apvienojuši vienā nedēļas nogalē. Sarunā ar slaveno pasaules apceļotāju, pieredzējušo enduro braucēju, Zantes posma sacensību direktoru Mārtiņu Silu (“apPasaule”), viņš atzina, “ja sanāk divas sacensības rīkot reizē, no organizatoriskā viedokļa tas ir daudz efektīvāk. Testus, trases pārbraucienus izdomāt, saskaņot to visu, izdarīt to vienreiz. Tas ir “forši”, tāpēc šoreiz sestdien bija enduro rallijs un svētdien enduro/enduro sprints. Visas iemaņas un prasmes ir, „čik-čik” un uztaisījām.”
Lietuviešiem enduro rallijā ir 15 gadu pieredze, arī uz goda pjedestāla kāpa lietuviešu enduro rallija klašu uzvarētāji. Zantē enduro rallijs notiek piekto gadu. Šis sporta veids paliek arvien populārāks. “Enduro/enduro sprintā brauc sportisti, kuriem vairāk patīk braukt ātri, nevis braukt un domāt, skatīties kartē, meklēt kontrolpunktus, tāpēc enduro rallijs vairāk ir tautas pasākums, tur vairāk piedalās mazāk zināmi sportisti. Enduro rallijā ir 9 klases, kurās sportisti var startēt un cīnīties par uzvarām,” stāsta Mārtiņš Sils. Svētdiena Zantē aizritēja mierīgi, bez traumām. Kopumā viss ļoti veiksmīgi. Sestdien bija siltāks, saulaināks, svētdien nedaudz vēsāks un mitrāks laiks. “Šobrīd var uzelpot un priecāties, ka viss izdevās kā bijām plānojuši. Tā vēl nebijām darījuši, ka divās dienās divas sacensības rīkojuši. Tas bija tāds izaicinājums, padomājām vai varēsim, nolēmām izmēģināt. Organizatoram tas “foršākais” brīdis ir, kad sacensības beidzas, pēc finiša satiec braucējus un cilvēki saka, ka tas bija “forši”, patika. Ir patīkami dzirdēt labus vārdus, just pozitīvas emocijas, tā ir organizatora alga, kad cilvēki uzsmaida, pasaka paldies. Saprotam, ka spējam organizēt divus posmus pēc kārtas. Paldies Kandavas novadam par atbalstu,” teic Mārtiņš Sils.
Svētdien enduro/enduro sprinta sacensībās bija atbraukuši ātrākie sportisti, kas cīnījās par uzvarām, gan arī tādi, kas sacensībās piedalījās pirmo reizi. Protams, arī tie, kam enduro svētki Zantē izvērtās par divu dienu enduro. Viens no tādiem bija Pēteris Sliede (“apPasaule”), kurš sestdien startēja enduro rallijā, bet svētdien veterāni 50+ klasē ieguva trešo vietu. Viņš pastāstīja, ka ar Juri Deičmani vairākus gadus startē enduro rallijā. “Nav ko domāt, kad sezona izsludināta, tad braucam.” Sestdien abiem sportistiem, braucot hard enduro klasē, veicās labi. “Enduro rallijā galvenais ir bez kļūdām nobraukt līdz galam. Uz pjedestāla netikām, šoreiz trijniekā ierindojās lietuviešu sportisti. Taču hard enduro klasē mēs palikām ātrākie no latviešiem,” stāsta Pēteris Sliede, kurš atzīst, ka, piedaloties sestdienas posmā, tas palīdzējis gūt labākus rezultātus enduro/enduro sprintā, jo trase un ātruma testi bija tie paši. “Trasi iepazinām un otrajā dienā bija vieglāk. Sanāca kā divu dienu enduro. Man vienīgā atšķirība bija tā, ka motocikls netika ievietots slēgtajā parkā kā ierasts divu dienu enduro, bet šoreiz bija “jāguļ kopā” ar motociklu busā,” smej sportists, kuram ātruma testi nesagādāja nekādas problēmas. “Pārbaucienus šodien man īpaši bija „kaifs” braukt, pēc sestdienas enduro rallija, kad vienlaikus jāskatās uz trasi un GPS iekārtā, lai saprastu, ka braucu pa pareizo ceļu, ka nedrīkstu palaist garām kontrolpunktu. Tāds saspringts brauciens iznāk, bet svētdien enduro/enduro sprintā ir bauda braukt. Mans kompanjons Juris Deičmanis brauca pa priekšu, es viņam “astē”. Pavizinājāmies pa dublīšiem,” stāsta Pēteris Sliede, kurš atzīst, ka “svētdien pat savā ziņā bija vieglāk un “foršāk.” Arī otrajā enduro dienā man vienmēr patīk labāk, jo muskuļi iekustināti un sajūta lieliska. Paldies organizatoriem par labi organizētām sacensībām, viss bija lieliski. Prieks par laikapstākļiem, kas bija pietiekami labi”, saka Pēteris. Sestdien nelija lietus, bija ideāli apstākļi. Svētdien nedaudz rasināja. “Man patīk braukt, kad trase ir salijusi, mazliet dubļaina, mazliet slidena, bet no “augšas nekas nekrīt”. Brilles neaizmet ciet, bet varu slidināties un ir interesanti. Šoreiz tā arī bija,” tā par aizvadītajām divām dienām Zantes mežos un pļavās, stāsta Pēteris Sliede.
Sarunā ar E3 klases pirmās vietas ieguvēju Lauri Ermani (“Motosports RT”), kuram pēc mēneša ilgas pauzes, šogad šis bija pirmais posms, kurā startēja. Taujāts, kāpēc nepiedalījās Madonas divu dienu enduro posmā, sportists pastāstīja, ka, divas nedēļas pirms Madonas enduro, treniņā guva traumu. “Treniņā beidzamajā aplī krosa trasē lēcienā uzpūta stiprs vējš, piezemējoties nācās izlikt kāju pie zemes. Sākumā šķita, ka traumēts celis, nenonkritu. Nobraucu apli, sapratu, ka kaut kas nav kārtībā ar pēdu. Pirmdien secināju, ka tā ir lauzta. Otrdien taisīja operāciju. Madonā nestartēju, bet negribēju izlaist Zantes posmu. Protams, ārsts nebija “sajūsmā”, bet braucu prātīgi un saudzīgi, bez kritieniem un viss kārtībā,” stāsta sportists, kuram šoreiz nācās sacensībās piedalīties bez treniņiem. “Pirmais savā klasē, trešais absolūtajā vērtējumā. Dubļi man patīk, tas man palīdzēja cīņā ar konkurentiem, kuri kļūdījās. Es nobraucu stabili visus trīs apļus, testus bez lielām kļūdām, beigās ļoti labs rezultāts. Pats esmu apmierināts,” saka Lauris Ermanis. Neskatoties uz to, ka Zantē divus gadus nebija organizētas enduro/enduro sprinta sacensības, Laurim tas problēmas nesagādāja. “Zantē esmu piedalījies visos enduro pasākumos, arī ātruma testi bija ļoti līdzīgi, protams, ar dažām niansēm. Zantes trase man patīk. Pārbrauciens diezgan tehnisks, šoreiz dubļains, testi ir zināmi. Ekstrēmais tests kopā ar krosa trasi un enduro tests karjerā. Bija interesanti. Es domāju, ka arī pārējiem sportistiem patīk. Vienmēr laikapstākļi var būt labāki, bet, ejot no rīta, skatoties testus, šķita, ka būs “trakāk”. Pirmajā aplī bija nedaudz slidenāks, bet otrajā un trešajā bija labi. Par visu esmu priecīgs, jo tiešām necerēju, ka būs tik labi. Jūlijā būs pauze, varēšu atgūt fizisko kondīciju un vairāk braukt ar motociklu. Jāgatavojas turpmākajai sezonai, jo tā ir tikai sākusies. Baudīsim sacensības, startēsim un trenēsimies,” tā Lauris Ermanis.
E Juniors 16+ klases pirmās vietas ieguvējs Miks Rasmanis (“CEC I.S.Racing”) pēc sacensībām pastāstīja, ka “gāja dubļaini un slapji, bet savā klasē uzvarēju. Pārbraucieni bija pa grants ceļiem un meža takām, tās bija dubļainas ar viltīgām saknītēm. Testi kā jau Zantē. Pirmais bija karjerās pa smiltīm: dubļi, peļķes. Otrs tests bija ekstrēmais tests – baļķi, riepas, asi līkumi, pļava, tramplīni. Pirmajā aplī bija iepazīšanās ar testu, tad varēja apdomāt, kur un kā labāk braukt. Kopumā man viss patika un esmu apmierināts. ”
Sacensību organizatore Agnese Sila (“apPasaule”) atzina, ka darba bija daudz. Mēneša laikā uzburt pasākumu bija nopietni. Tā kā bija iestrādnes no pagājušās sezonas, tad nebija tik traki. Pasākumi līdzīgi, bet publika stipri atšķirīga. “Cerējām, ka vairāk dalībnieku paliks arī svētdien, bet lielākā daļa aizbrauca sestdien mājās. Tik un tā ir labi. Dalībnieku daudz, esam priecīgi,” stāsta Agnese. Laikapstākļi svētdien nelutināja, bet trasē apstākļi visiem vienādi. “Ja pagājušajā gadā trasi uzlabojām pavisam nedaudz, tad šogad izmaiņas bija lielākas. Testus izmainījām un uzlabojām diezgan ievērojami. Sprotisti atcerējās, ka pirms diviem gadiem testā tramplīni bija zemāki un šķēršļi citādāki, šoreiz izmaiņas bija ievērojamas. Prieks, ka sportisti atbrauca un viss izdevās,” tā Agnese Sila.
Pieredzes bagātais, daudzkārtējais enduro titulu ieguvējs, sacensību organizators Raitis Evarsons (“apPasaule”): “Ja džeki nāk klāt un saka “paldies”, trases – abi ātruma testi bija ļoti labi, abiem testiem esmu autors, man ir reāls gandarījums par paveikto. Prieks. Viss ir ļoti labi. Kā reiz teica Ermanis seniors: “enduro ir visintelektuālākais motosporta veids.” Džeki piedalās ar prātu, domā, saprot, atceras, filtrē. Es domāju, ka viss ir labi.”
Latvijas čempionāta un kausa uzvarētāji
E1 klasē
- Edgars Rubenis (“GF Racing Team”)
- Aivars Kukojs (“Motosports Racing Team”)
- Valdis Šakins (“Jāņa Vintera Moto Team Riga”)
E2 klasē
- Ivo Šteinbergs (“CEC I.S.Racing”)
- Edgars Siliņš (“Motosports Racing Team”)
- Gints Bērziņš (“Jāņa Vintera Moto Team Riga”)
E3 klasē
- Lauris Ermanis (“Motosports Racing Team”)
- Andris Grīnfelds (“CEC I.S.Racing”)
- Dalius Vaičekonis (individuāli)
EGP
- Ivo Šteinbergs (“CEC I.S.Racing”)
- Edgars Siliņš (“Motosports Racing Team”)
- Lauris Ermanis (“Motosports Racing Team”)
E 40+ klasē
- Einārs Vinters (“Jāņa Vintera Moto Team Riga”)
- Sandris Kļaviņš (“Motosports Racing Team”)
- Raimonds Baltgalvis (“IK Auseklis Motoklubs”)
E Juniors 16+ klasē
- Miks Rasmanis (“CEC I.S.Racing”)
- Ģirts Kalniņš (“Motosports Racing Team”)
- Markuss Daniels Jauntirāns (“Motosports Racing Team”)
Hobiju 2T klasē
- Jānis Lubāns (individuāli)
- Kalvis Kušķis (“Motosports Racing Team”)
- Aleksandrs Čerņagins (“CEC I.S.Racing”)
Hobiju 4T klasē
- Ģirts Dubavs (“Moto AZ”)
- Andris Ušakovs (individuāli)
- Alvis Lecis (“CEC I.S.Racing”)
Iesācēji (C) 2T klasē
- Edgars Vilcāns (“Siguldas Minimoto”)
- Miķelis Ērglis (individuāli)
- Andrejs Morozovs (individuāli)
Iesācēji (C) 4T klasē
- Raivis Bērziņš (individuāli)
- Kaspars Vērnieks (individuāli)
- Mārcis Valbergs (individuāli)
Veterāni 50+ klasē
- Danielius Žoštautas (“Kilobaitas Racing Team”)
- Andris Kalniņš (“Motosports Racing Team”)
- Pēteris Sliede (“apPasaule”)
Kvadri ATV klasē
- Ervīns Ratnieks (individuāli)
- Evaldas Maciulis (individuāli)
- Evaldas Bujanauskas (“Kauno Jawos”)
Absolūtais iesācējs klasē
- Arvis Ezergailis (individuāli)
- Magnuss Jenčiuss (individuāli)
Klubu komandu vērtējumā ar 57 punktiem pirmajā vietā – “CEC I.S.Racing” – Ivo Steinbergs, Miks Rasmanis, Andris Grīnfelds un Jānis Rasmanis.
Otrajā vietā ar iegūtiem 54 punktiem “Motosports Racing Team” – Lauris Ermanis, Edgars Siliņš, Sandris Kļaviņš un Markuss Daniels Jauntirāns.
Trešajā vietā ar 50 punktiem – “Jāņa Vintera Moto Team Riga” – Einārs Vinters, Valdis Šakins un Gints Bērziņš.
Visi sacensību rezultāti –
Nākamais posms notiks 1. augustā Madonā.
Informāciju sagatavoja Luīze Vīksna
Foto: Sandis Lazda