28. septembrī Madonā, tehniskajā un sportistiem tik iecienītajā „Smeceres sila” mototrasē norisinājās Latvijas kausa ceturtais posms Cross Country. Tajā pulcējās 130 motosportisti no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas.
Šoreiz kopvērtējuma uzvarētāja statusu starp solo klasēm ieguva Matīss Karro, kurš aiz sevis atstāja Edgaru Siliņu un Raineru Žuku. Savukārt kvadriciklu klasēs visātrākais bija Andris Ciršs, apsteidzot dēlu Dāvi Ciršu un Aivi Graudiņu.
Sportistiem un sacensību organizatoriem lielākais prieks bija par laikapstākļiem, jo brīdī, kad citviet Latvijā lija lietus spaiņiem, Madonā spīdēja saule. Diena, akmeņainajā un dažādiem reljefiem bagātajā trasē, bija izdevusies.
E1 klases pirmās vietas ieguvējs Edgars Siliņš („Motosports RT”) atzina, ka uz šo Cross Country posmu Madonā devies dalītām jūtām. „Pēc Eiropas čempionāta vēl aizvien acu priekšā stāv skats, kā mēs šo trasi toreiz „izārdījām”,” atceras sportists, bet, izbraucot iepazīšanās apli, secināja, ka organizatori bija pacentušies un lielu daļu trases izlīdzinājuši. „Tik un tā, pēc šī iepazīšanās apļa sapratu, ka priekšā būs divas ne pārāk vieglas stundas. Madonas trase jau pati par sevi ir patīkami sarežģīta, un vēl izdangātie nobraucieni un “uzbraucieni”, kā arī akmeņi, kas „līda” ārā no zemes,” stāsta Edgars. Startā sportists aizbraucu kā otrais un tā, braucot savā tempā, bez lieka riska, noturējās līdz pat finišam. „Kā jau pirms starta paredzēju, trase nebija viegla, bet tā bija interesanta ar to, ka tajā nevarēja atslābt ne mirkli un mazākā kļūda varēja dārgi maksāt. Teiktu, ka šī trase pat vairāk līdzinās Somijas, nevis ierastajai Latvijas trasei,” tā Edgars Siliņš.
Sarunā ar H30+ klases ātrāko sportistu Jāni Lubānu, viņš pastāstīja, ka sacensību sākums neizskatījās cerīgs, jo pirms tam bija guvis rokas traumu, nelocījās pirksti. Līdz ar to, sportistam nebija viegli nospiest sajūgu. „Sacensību rītā joprojām nekas nebija labi. Starts nesanāca kā gribēju – nevarēju uzreiz iedarbināt motociklu, aizbraucu no beigām. Paveicās pirmajā kalnā, neiekļuvu sastrēgumā un uzbraucu veiksmīgi. Pēc pirmā apļa daudzus biju apsteidzis,” stāsta Jānis, kuram pēc iepazīšanās apļa šķita, ka būs grūtāk braukt, jo trasē bija asi līkumi un nevarēja “dabūt ritmu”. „Pirms starta motociklam pieregulēju amortizāciju un tad jau viss bija labi. Dabūju diezgan labu ritmu un braucu. Arī pit-stopā viss veiksmīgi, uzpildīju degvielas bāku, padzēros un braucu tālāk. Iztiku bez kritieniem un rupjām kļūdām. Vienīgā problēma bija tā, ka sajūgu īsti nevarēju nospiest, brīžiem braucu, pat bez tā, bet vietās, kur nebija variantu, sajūgu nācās lietot. Tad bija kā bija,” atzīsts sportists un secina, ka „kopumā bija fiziski smagi, jo beigās ļoti sāpēja pleci un rokas nevarēju pacelt. Brauciens veiksmīgs un viss okej. Trase jau visiem vienāda, jāpielāgojas tam, kas tur ir. Protams, bija akmeņi, bedres, jo trasē bija vietas, kas bija iekļautas enduro sprintā un Eiropas čempionāta posmā. Skatījos, kā to visu apbraukt,” saka Jānis. Ja sākumā sportists domāja, ka nebūs interesantas sacensības, tad, sākoties braucienam, viss patika. „Pēc apļa laikiem skatoties, visus apļus nobraucu gandrīz vienādā ātrumā. Man prieks, ka pēdējais aplis man bija visātrākais. Bija arī liels pārsvars par otro vietu, par ko esmu gandarīts. Prieks, ka laikapstākļi noturējās ļoti labi,” tā Jānis Lubāns.
Iesācēju klases uzvarētājs Ilgvars Martemjanovs ir piedalījies motokrosā, un taujāts, kā izdomājis piedalīties Cross Country sacensībās, pastāstīja, ka katru gadu motosporta sezona sākas ar enduro sprintu. Pagājušajā sezonā sportists izmēģināja piedalīties vienā posmā. „Šogad nolēmu, ka nobraukšu visus Cross Country un enduro sprinta posmus. Madonā trase nav viegla – akmeņi un kalni. Labi, ka nelija lietus. Paveicās,” saka sportists. Trase bija līdzīga kā enduro sprintā, un tā bija sportista priekšrocība, jo bija startējis šajā posmā un zināja, kas viņu šeit sagaida. „Nebija bažas no lielajiem, stāvajiem braucieniem kalnup un nobraucieniem. Arī veiksme bija ar mani. Daudzi iesprūda braucot kalnup, viens nokrīt, citi netiek garām un stāv. Izdevās labs starts, tiku sastrēgumam pa priekšu, tāpēc arī rezultāts labs. Trase salīdzinoši šaura, apdzīt varēja motokrosa trases daļā. Arī meža daļā atsevišķās vietās varēja apdzīt. Manam lielākajam konkurentam, kas bija otrajā vietā nepaveicās, jo “iesprūda” kalnā. Viss patika, kā jau Madonā – atbalstītāji, skatītāji. Visus jau interesē tie stāvie kalni. Ceru, ka Madonā būs vēl tādas „gonkas”, jo tāds reljefs citur Latvijā nav,” tā Ilgvars Martemjanovs.
Iesācēju klases 14. vietas ieguvējam Matīsam Ribkinskim šis bija trešais Cross Country viņa sportista karjerā, kā arī moto sacensībās. „Madonā trase bija tehniska, vietām akmeņaina un ar gariem nobraucieniem lejup, kur pieredze nav tik liela. Trasē braucu bez lielām kļūdām un kritieniem, kas, manuprāt, arī bija panākumu „atslēga”, lai sasniegtu TOP 15, kas arī bija mans mērķis,” atzīst Matīss, kurš uzskata, ka svarīgi ir sadalīt savus spēkus vienas stundas braucienam. „Man noteikti vēl ir jākrāj pieredze, lai pirmajos apļos neizsmeltu visus spēkus un otrādi, pārāk tos netaupīt. Noteikti turpināšu iespēju robežās piedalīties Cross Country sacensībās, jo šī disciplīna man patīk viss labāk. Es to saucu par enduro motokrosu,” tā Matīss Ribkinskis.
Kvadri open klases uzvarētājs Andris Ciršs atzina, ka starts neizdevās, jo „nepielēca” kvadricikls un aizbrauca no starta līnijas kā pēdējais. „Pirmajā aplī izdevās saķert un apdzīt priekšā braucošos. Pirmais trijnieks vienu apli man brauca pa priekšu. Turējos viņiem „astē”, līdz izbraucām visu meža posmu. Aplis aptuveni bija 10 minūšu ilgs. Salīdzinoši daudz bija jābrauc pa meža posmu, un tur apdzīšanas iespēju praktiski nebija. Ļoti mazs posms bija motokrosa trasē un pirmā apļa beigās, kad varēju apdzīt dēlu Dāvi un Aivi Graudiņu. Otrajā aplī aizbraucu kā otrais, pēc tam apsteidzu arī Zālīti, kurš mežā kļūdījās. Tad no visiem „atrāvos” un pēc pusotras stundas garā brauciena finišēju pirmais. Kas notika aizmugurē? Ne redzēju, ne jutu, jo neviens īpaši man netuvojās, braucu pa priekšu lepnā vientulībā. Dāvis centās man pietuvoties, bija uzņēmis tempu un līdz ar to pirms pēdējā aplī pieļāva kļūdu un piedzīvoja kritienu. Labi, ka bez nopietnām traumām,” stāsta Andris. Trasē segums bija ļoti akmeņains. Šī iemesla dēļ pagājušogad sportistam nācās izstāties, jo uz akmeņiem pārsita ķēdi. „Šogad ļoti uzmanīgi skatījos, lai izvairītos no lieliem akmeņiem. Skatījos un viss izdevās labi! Visur varēju izbraukt. Trase ļoti „superīga”, vienīgi – tie akmeņi! Neskatoties uz kritienu, arī dēlam Dāvim veicās labi, jo ātri tika atpakaļ trasē un finišēja otrais. Laikapstākļi bija labi, saulaini,” tā Andris Ciršs.
Sacensību direktors Romāns Ērkulis par aizvadīto posmu Madonā ir priecīgs, jo tas, pēc viņa vārdiem, noritējis „fantastiski labi”. Visur citur Latvijā lija lietus, bet Madonā spīdēja saule un laikapstākļi bija lieliski. Kad sacensību uzvarētāji apbalvoti un visi sarosījušies braukt mājās, tad arī sācis līt lietus. Viss kā pienākas, kā jau rudens sacensībās. Protams, sportistiem viegli nebija. „Redzēju visu, pat pieredzējušo vīru braucēju rokas, kas bija tulznās un asinīs. Trasē sportistiem bija ko darīt, tā bija 7 kilometrus gara un salīdzinoši grūta. Beigās – izsista un akmeņaina. Arī grūtības pakāpe bija pietiekami liela, jo trasē devās daudz sportistu, solo klasē 104, bet kvadriciklu klasēs 26 braucēji. Šķiet, ka visiem sacensības patika un diena bija izdevusies,” stāsta Romāns Ērkulis. Arī skatītājiem bija interesanti vērot sacensības, jo trasē bija izveidoti daži šova elementi, kā, piemēram, baļķi, kuri sportistiem bija jāpārvar. „Es domāju, ka bija ļoti labi. Šo es vērtēju, kā ļoti labi aizvadītu sezonu Madonā, jo šeit notika trīs dažādi posmi – maija sākumā enduro sprinta posms pirms lielā Eiropas čempionāta, kas sportistiem bija kā ieskats, kas viņus šeit sagaidīs. Tad jūnija noslēgumā Eiropas čempionāta posms, kas bija visaugstākajā līmenī, ko arī atzina un novērtēja ārzemju tiesneši. Un tagad arī Cross Country posms. Visiem tas bija izbraucams. Arī kvadriciklistiem nebija viegli, taču izbrauca visi,” stāsta Romāns. Trasē cīņas bija interesantas, jo sportisti bija neatlaidīgi un cīnījās līdz pat finišam par labāko pozīciju. „Tā ir Madona! Sportisti zina, uz kurieni viņi brauc, jo ne velti Latvijas kausa posmā ieradās 130 sportisti no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas.. Viss ir sakārtots un izdarīts. Bija „forši!” Madonā trīs sacensību cikls ir noslēdzies. Paldies, Madonas novada domei par atbalstu, novada iedzīvotājiem par sapratni, atbalstītājiem, tiesnešiem visiem sportistiem. 2019. gada darbiņš Madonā ir veiksmīgi beidzies. Tas ir noslēdzies uz ļoti pozitīvas nots, jo visas zvaigznes šoreiz sakrita mūsu trasē,” tā Romāns Ērkulis.
Latvijas kausa ceturtā posma uzvarētāju TOP 3
E1 klasē:
- Edgars Siliņš
- Rainers Žuks
- Gints Bērziņš
E2 klasē:
- Matīss Karro
- Leons Kozlovskis
- Tanel Rauk
E3 klasē:
- Lauris Ermanis
- Mārtiņš Vinters
- Argo Keerme
Enduro klasē:
- Jurģis Žukas
- Riho Keerme
- Ragnar Valdstein
H30+ klasē:
- Jānis Lubāns
- Ivo Ģermanis
- Jānis Jansons
Iesācēju klasē:
- Ilgvars Martemjanovs
- Jānis Bērziņš
- Kārlis Reinfelds
85 cm3 klasē:
- Kārlis Roberts Elksnis
Juniors 14+ klasē:
- Kārlis Rodrigo Baltgalvis
A18+ klasē:
- Valdis Šakins
- Antanas Pučinskas
Seniors 40+ klasē:
- Einārs Vinters
- Jānis Rasmanis
- Inguss Bērziņš
Veterāni 50+ klasē:
- Ivars Miķelsons
- Vilnis Zeiza
- Danielius Žoštautas
ATV līdz 750 klasē:
- Raivis Skoboļevs
- Rolands Puravs
- Aigars Lazdiņš
ATV no 750 klasē:
- Taivo Kaarna
- Hendrik Laur
- Kalev Koivsaar
Kvadri open klasē:
- Andris Ciršs
- Dāvis Ciršs
- Aivis Graudiņš
Klubu komandu vērtējumā
- vietā ar 57 iegūtiem punktiem „Motosports RT” – Edgars Siliņš, Leons Kozlovskis, Lauri Ermanis un Ingus Bērziņš.
- vietā ar 52 punktiem „JVE Mototeam Rīga” – Gints Bērziņš, Mārtiņš Vinters, Einārs Vinters un Valdis Šakins.
- Vietā ar 47 punktiem „Johvi MK” – Allar Keerme, Tanel Rauk, Argo Keerme un Riho Keerme.
Visi sacensību rezultāti: http://www.enduromanager.eu/?rm_func=reslt&rm_subf=enduromenu&cmp=39
Nākamais Latvijas kausa piektais posms Cross Country norisināsies 26. oktobrī Priekulē.
Informāciju sagatavoja Luīze Vīksna