13. un 14. maijā Madonā, motoparkā “Smeceres sils” notika Baltijas čempionāta un kausa pirmais posms, Latvijas čempionāta un kausa otrais posms enduro “Madona 2023”, kā arī Igaunijas čempionāta un kausa trešais posms, Lietuvas čempionāta un kausa otrais posms enduro.
Šogad sportistu iecienītajā “Smeceres sila” trasē gāja karsti, gan laikapstākļu ziņā, gan arī sportistu sastāvā. Trasē tikās Baltijā spēcīgākie, ātrākie un izveicīgākie enduro braucēji. Uz starta stājās 124 dalībnieki no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas un Somijas. Konkurence un divu dienu cīņas trasē par sekundes simtdaļām notika visās klasēs.
Par šī posma uzvarētāju kļuva EGP klases līderis, soms Eemil Helander (privāti), kurš aiz sevis atstāja latviešu ātrāko braucēju Edgaru Siliņu (“Motosports Racing Team”) un igauņu braucēju Priit Biene (“Kalev AMK”), kurš EGP klasē ierindojās trešajā vietā.
Trasē bija veiktas izmaiņas, ieviestas jaunas, interesantas vietas un šķēršļi. Pirmajā dienā sportistiem bija trīs ātruma testi – pirmais bija krosa tests ar meža posmu, otrais bija ekstrēmais tests, kurā bija jāpārvar baļķi, riepas, akmeņi u.c. šķēršļi, bet trešais bija enduro tests, kurā bija jābrauc pa mežu, jāveic stāvie uzbraucieni un nobraucieni. Otrajā dienā organizatori sportistiem bija sarīkojuši “pārsteigumu”, apvienojot krosa un enduro testu vienā garā trasē. Tas daudziem sportistiem patika.
Sarunā ar E1 klases otrās vietas ieguvēju Miku Rasmani (“KTM Orange Racing”), viņš pastāstīja, ka sacensību sākumā vajadzēja nedaudz vairāk laika, lai iebrauktu savā ritmā. “Sestdien pirmais bija krosa tests, nebiju vēl kārtīgi iesildījies, pirmajā testā nevarēju atrast savu braukšanas tempu un ritmu. Diena kopumā bija laba. Šogad trase bija savādāka. Bija pieliktas klāt hard enduro sekcijas. Akmeņi, stāvie nobraucieni. Otrais tests bija ekstrēmais tests. Tajā bija baļķi, akmeņi, riepas. Testa ilgums bija aptuveni viena minūte. Tas man patika. Tam arī biju gatavojies, šo testu man labi izdevās izbraukt,” saka Miks.
Runājot par pārbraucieniem, viņš zināja, ka nebūs daudz laika, lai atpūstos. “Braucu savā ritmā. Pirmajā aplī pirms kontrolpunkta varēju atvilkt elpu tikai trīs minūtes. Nākamajos apļos zināju, ko sagaidīt un pamazām liku klāt ātrumu. Kļūdas bija. Sausuma dēļ, svētdien bija vēl vairāk putekļu. Trase bija diezgan izdangāta. Krosa tests bija apvienots ar enduro testu. Tas bija diezgan garš. Aptuveni 12 minūtes ilgs. Bija labi līdz pēdēja testā pieļāvu vairākas kļūdas. Gribēju tās labot, bet sanāca kā parasti. Kopumā ar sacensībām esmu apmierināts. Trase bija interesanta. Varēju labāk, bet kā ir, tā ir. Sīvākā cīņa notika EGP klasē, kurā cīnījāmies ar Lietuvas, Igaunijas un Somijas braucējiem. Divu dienu ieskaitē EGP klasē paliku ceturtajā vietā. Sacensības bija labi organizētas. Viss bija ļoti labi. Paldies organizatoriem un komandai “KTM Orange Racing”,” tā Miks Rasmanis.
E2 klases uzvarētājs Edgars Siliņš (“Motosports Racing Team”): “Gāja ļoti labi. Savā ziņā paveicās, jo startēju pirmajā pārī. Varēju braukt visiem pa priekšu, bez putekļiem. Sausuma dēļ, to bija daudz. Šoreiz testiem bija savādāks koncepts. Pēc ilgiem laikiem, kā jau kārtīgā Enduro, pirmajā dienā bija trīs testi. Tiesa nebija sanācis daudz trenēties pirms Madonas, taču sacensībās uz motocikla jutos ļoti labi un biju konkurētspējīgs. Bez lieka riska, bez kļūdām un galvenais bez kritieniem līdz finiša karogam.”
E2 klases otrās vietas ieguvējs, igaunis Priit Biene (“Kalev AMK”) pastāstīja: “es tiešām izbaudīju sacensības. Organizatori bija paveikuši lielu darbu izveidojot šo trasi, testus, pārbraucienus, nometnes vietu. Pasākums bija noorganizēts top līmenī. Pirmajā dienā piedzīvoju kritienu, kā rezultātā satraumēju kreiso kāju. Varēju normāli braukt, bet ne tā kā vēlējos, ne uz visiem 100%. Tik un tā bija labi testa laiki un viss bija kārtībā. Otrā diena bija ļoti laba. Mana braukšana nebija vislabākā, bet bija mazais pārsteigums – tika apvienoti divi testi vienā, tas visu padarīja vēl interesantāku. 11-12 minūtes testā braukt bija tīrais prieks. Laikapstākļi bija kā vasarā. Pagājušajā nedēļā startēju sacensības Igaunijā un tad bija +4 grādi un te Madonā +24, bija karsti.”
E2 klases trešās vietas ieguvējs Kārlis Reinfelds (“Adventure Team Latvia”): “Šo gadu laikā, kopš braucu, esmu sapratis, ka Madonā ir vienīgās tādas kārtīgas Enduro sacensības. Ar akmeņiem, reljefu, kalniem, tehniski grūtas, arī pārbraucieni nav pārāk viegli, vēl īsais pārbrauciena laiks. Arī tas man patīk. Nekur citur tā nav. Protams, nogurdinošas sacensības. Pēc katra apļa bija jāsaregulē mīkstāki amortizatori. Sportistu daudz, ar katru apli bedres tika izsistas arvien asākas. Stūre “sita” pa rokām. Prieks, ka bija trīs testi. “Forši”, ka bija iekļauts ekstrēmais tests ar baļķiem, riepām, akmeņiem. Tas man ļoti patika.” Kārlis Reinfelds gatavojoties šīm sacensībām izvērtēja arī konkurentus. “Sapratu, ka šoreiz mana cīņa E2 klasē būs par trešo vietu. Pirmajā dienā pirmo krosa testu nobraucu nepārāk labi. Ekstrēmajā testā biju ātrāks par Jāni Lubānu (“KTM Orange Racing”) un lietuvieti Mindaugas Paškevičius (“Moto Adventures RT”), cik pasekoju līdzi, dienas beigās mans pārsvars bija labs, kādas 50 sekundes priekšā abiem konkurentiem. Finišēju trešais. Otrajā dienā bija apvienotais krosa un enduro tests. Tur es pirmajā aplī pamatīgi aizkavējos. Nodomāju pie sevis, ka pirmā diena “norakstīta”, bet “aizķērās” arī konkurenti. Es pazaudēju aptuveni vienu minūti. Sāku braukt otro apli, tad man pateica, ka viss nemaz nav tik slikti. Atlika vien mierīgi nobraukt, Edgars Siliņš ar Priit Biene bija jau pamatīgi visiem priekšā. Savu trešo vietu klasē nosargāju. Es lietām pieeju taktiski, tāpēc izvērtēju savu spēju līmeņa konkurentus, šoreiz man paveicās un savu sākotnējo mērķi veiksmīgi izdevās izpildīt. Esmu apmierināts. Otrajā dienā trase jau bija kļuvusi bīstama, tā bija izdauzīta dziļās “špūrēs”. Līdz ar to es pirmajā aplī pieļāvu rupjākas kļūdas, jo braucu pirmās dienas tempā, bet segums jau vairs nebija tāds pats. Laiks bija perfekts. Dalībnieku daudz. Baltijas čempionāts vienmēr “foršs”. Viss bija lieliski,” tā Kārlis Reinfelds.
E3 klasē otrajā vietā Kārlis Sabulis (“Motosports Racing Team”). Viņš atzina, ka pēc šī posma sajūtas bija labas, kā arī jūtams nogurums. “Bija divas garas sacensību dienas. Neierasts formāts. It kā divu dienu pasākums, bet formāts savādāks, neteikšu, ka garāks, bet uz motocikla tika pavadīts salīdzinoši ilgs laiks, ilga braukšana. Tas nogurdināja. Teiktu, ka vairāk morāli nekā fiziski. Pirmajā dienā jutos labi, bet laikam biju par daudz satrakojies. Trases pirmais krosa tests man iedeva pārliecību, bet tajā pašā laikā, aizmirsu padomāt, ka mežā ir jābūt piesardzīgākam un ekstrēmajā testā jābūt precīzākam, lecot pāri baļķiem un riepām. Pirmajā dienā pieļāvu vairākas kļūdas, vinnēju savu klasi, bet nebiju līdz galam apmierināts,” stāsta Kārlis Sabulis. Otrajā dienā profesionālais motosportists veica kļūdu labojumu un saprata, kur jāpieliek un jāpastrādā ar sevi vairāk. Viss bija labi līdz beidzamajam testam, beidzamajām trim minūtēm. “Iesāku ļoti labi, zināju, ka sekundi priekšā ir lietuvietis Nerimantas Jucius (“Beta Lietuva”), aizvadīju testu labi, līdz brīdim, kad pieļāvu paviršu kļūdu, aizķēru kāju aiz “špūres” un nokritu no motocikla. Tajā kritienā pazaudēju vairāk kā 10 sekundes. Beigās tā kā vinnēju testus attiecībā pret Jucius laiku, bet pussekundes nebija gana, lai uzvarētu arī kopvērtējumu. Līdz ar to piekāpos lietuvietiem un paliku otrais. Sportiskais gars joprojām ir, bet baigi nepārdzīvoju. Šī bija tikai otrā reize enduro formātā, enduro trasē, uz enduro motocikla, bez jebkādiem treniņiem. Teiktu, ka šis ir labs pieteikums, lai es varētu šosezon normāli braukt. Šādi pat vienkārši vēlos baudīt šo sportu, laba komanda apkārt, “forši” cilvēki. Ir prieks būt tādā komūnā un palīdzēt gan “Motosports Racing Team” komandai, gan arī, ja sanāk uzkāpt uz pjedestāla individuāli,” tā Kārlis Sabulis.
Sarunā ar hobiju klases piektās vieta ieguvēju Edgaru Lielmani (“Kalsnava MB”), viņš pastāstīja, ka šis ir ceturtais gads, kad startē enduro sacensībās. “Pirmajā dienā pārbraucienā dabūju 2 soda minūtes, tas radīja nelielu stresu. Sacensības bija diezgan intensīvas. Esmu no Madonas, šī ir mana mājas trase. Tādā konfigurācijā, kā šogad bija sagatavota, braucu pirmo reizi. Treniņos braucām pa citām vietām. Trase bija lēna, tehniska, nekur nevarēja ātri pabraukt. Otrajā diena trase palika ātrāka, “špūre” bija jau iebraukta. Pirmās dienas efekts domāju, ka daudzus atstāja pozitīvi noskaņotus. Laikapstākļi bija karsti, bija putekļi. Šogad Hobiji 2T un Hobiji 4T klases ir apvienotas, tas sacensībām piešķīra arī tādu kā “odziņu”. Visi kopā katrs cīnījāmies par uzvaru. Kopumā ar šo pasākumu esmu apmierināts, arī pārējiem sportistiem ar kuriem runāju, sacensības ļoti patika. Šeit Madonā visiem ļoti patīk. Zinot, kā ir Baltijas čempionātā nekur citur tā nav, ne pārbraucienu, ne testu. “Smeceres sila” trasē ir teju viss iespējamais – reljefs, mainīgais segums, akmeņi, grants, melnzeme, saknes, smiltis, motokrosa trase. Viss kopā. Manā skatījumā, šis bija vislabākais Madonas Enduro posms, kāds līdz šim ir bijis. Man ļoti patika, ka pārbraucienos bija salikti salīdzinoši īsi laiki, ka ir jābrauc tempā un nav ilgi jāgaida. Tas arī ir īsts Enduro. Visas tās emocijas šo pasākumu padarīja vēl spilgtāku,” saka Edgars Lielmanis.
Latvijas Motosporta federācijas enduro komisijas vadītājs, Madonas posma organizators Kaspars Ērkulis pastāstīja, ka sacensības noritēja ļoti labi. “Viss notika pēc plāna. Laikapstākļi lutināja ar sauli. Tas savā ziņā bija vēl viens pārbaudījums, jo līdztekus tam bija putekļi, kas neatviegloja uzdevumus sacensību dalībniekiem. Šogad pamainījām trasi un sacensību konceptu. Izveidojām trīs testa posmus, kas kādu laiku sacensībās netika izmantoti. Trase kā jau Madonā, tā nebija viegla. Ar savu komandu organizējot šo posmu, vēlējāmies lai tās nav tikai kārtējās sacensības, bet gan ar piedzīvojuma garšu. Katrs sportists, lai cik grūti arī nešķistu, sacensību dienas beigās aizietu ar gandarījuma sajūtu, ka viņš to ir paveicis. Liels prieks par dalībnieku skaitu un ne tikai par skaitlisko, bet arī kvalitatīvo sastāvu, jo bija sabraukuši spēcīgi dalībnieki, kas vien norāda, ka šīs sacensības Baltijas valstīs kotējas, kā vienas no labākajām un grūtākajām. Paldies Madonas pilsētai un tās vadītājam Agrim Lungevičam. Paldies par atbalstu “Stokker” un “Torlay”. Liels paldies Mārtiņam Jakovičam. Šogad 14. oktobrī vēlreiz tiksimies Madonā “Smeceres sila” trasē Hard Enduro sacensībās, kur arī ir padomā jauni izaicinājumi un piedzīvojumi,” tā Kaspars Ērkulis.
Baltijas čempionāta un kausa pirmā posma Enduro uzvarētāju TOP3
EGP klasē:
- Eemil Helander privāti (Somija)
- Edgars Siliņš “Motosports Racing Team” (Latvija)
- Priit Biene “Kalev AMK” (Igaunija)
E1 klasē:
- Eemil Helander privāti (Somija)
- Miks Rasmanis “KTM Orange Racing” (Latvija)
- Priit Raid “Kalev AMK” (Igaunija)
E2 klasē:
- Edgars Siliņš “Motosports Racing Team” (Latvija)
- Priit Biene “Kalev AMK” (Igaunija)
- Kārlis Reinfelds “Adventure Team Latvia” (Latvija)
E3 klasē:
- Nerimantas Jucius “Beta Lietuva” (Lietuva)
- Kārlis Sabulis “Motosports Racing Team” (Latvija)
- Rauno Voldek “Toila AutoMotoklubi” (Igaunija)
E 40+ klasē:
- Mika Karma “Kalev AMK” (Somija)
- Lauris Ermanis “Motosports Racing Team” (Latvija)
- Ragnar Valdstein “Kalev AMK” (Somija)
E juniors 16+ klasē:
- Domas Butkus “Kauno Enduro komanda” (Lietuva)
- Jürto Brauer “Tartu Enduro klubi” (Igaunija)
- Markuss Daniels Jauntirāns “Motosports Racing Team” (Latvija)
Hobiju klasē:
- Kert Pikanõmme “RedMoto Racing” (Igaunija)
- Māris Biruls “apPasaule” (Latvija)
- Aigars Kuzmins “Motosports Racing Team” (Latvija)
Iesācēji (C) klasē:
- Artur Žukaitis “Klaipėdos motosporto klubas” (Lietuva)
- Kestutis Laukaitis “Beta Lietuva” (Lietuva)
- Nauris Stalidzāns privāti (Latvija)
Veterāni 50+ klasē:
- Antti Laine “Kalev AMK” (Igaunija)
- Jānis Rasmanis “KTM Orange Racing” (Latvija)
- Jaakko Karikuusi privāti (Somija)
Open LV klasē:
- Jānis Jansons “Motosports Racing Team” (Latvija)
- Jurģis Rietums “MX Ādaži” (Latvija)
- Uldis Veidenieks “Mārupes AMK Bieriņi” (Latvija)
Absolūtais iesācējs klasē:
- Kaspars Krilovs privāti (Latvija)
- Jānis Puķītis privāti (Latvija)
Klubu komandu ieskaitē ar 111 punktiem uzvarēja “Motosports Racing Team” – Kārlis Sabulis, Lauris Ermanis, Markuss Daniels Jauntirāns un Edgars Siliņš.
Otrajā vietā ar 104 punktiem Igaunijas komanda “Kalev AMK 2” – Mika Karma, Priit Raid, Antti Laine un Priit Biene.
Trešajā vietā ar 83, 5 punktiem “KTM Orange Racing” – Miks Rasmanis, Kaspars Bondars, Jānis Rasmanis un Jānis Lubāns.
Visi sacensību rezultāti: https://www.enduromanager.eu/?rm_func=reslt&rm_subf=enduromenu&cmp=52
Baltijas čempionāta otrais posms notiks 15. un 16. jūlijā Paikusē, Igaunijā.
Informāciju sagatavoja LaMSF Enduro komisija