Sestdien, 7. maijā Madonā, MX parkā “Smeceres sils” pirmo reizi norisnājās “MadMadona” Hard Enduro kross 2022. Sacensības notika apļveida formātā, balstoties uz Cross Country noteikumiem. Atšķirībā no Cross Country, Hard Enduro krosā ir paaugstināta grūtības pakāpe. Trasē ir dažādi šķēršļi – riepas, baļķi, baļķu krāvumi, akmeņi, meža ceļi, stāvi uzbraucieni un nobraucieni, kā arī ietverti elementi no klasiskā Enduro, Hard Enduro un Super Enduro disciplīnām.
Šajā interesantajā, bet vienlaikus arī grūtajā izaicinājumā piedalījās 71 dalībnieks, kas ir labs sākums, lai arī turpmāk Hard Enduro Latvijā turpinātu attīstīties un kļūtu arvien populārāks un pieejamāks sportistiem. Sportisti par uzvarām cīnījās trīs klasēs, atbilstoši savām spējām – Gold jeb Zelta klasē startēja profesionālie braucēji, kuriem trasē bija jāpavada četras stundas, Silver jeb Sudraba klases sportistiem bija jābrauc trīs stundas un Bronze jeb Bronzas klases braucējiem divas.
Par šī posma uzvarētāju kļuva Zelta klases līderis, pieredzējušais triāla braucējs Andris Grīnfelds (“Orange Racing”), kurš atzina, ka Hard Enduro ir „foršs” un Madonā to vajag ieviest arī turpmāk. “Šoreiz man personīgi nepatika sacensību formāts. Manuprāt, tas bija neatbilstošs, jo bija jābrauc četras stundas, kas ir diezgan ilgi, bet trase īsa un man samērā viegla. Domāju, ka, lai brauktu tik ilgi, noteikti vajadzētu garāku trasi. Man tas vairāk bija Cross Country četru stundu garumā,” atzīst profesionālais braucējs un turpina: “Kopumā, kā treniņš labs. Madonai, kā vietai Hard Enduro potenciāls ir augsts un to noteikti vajag attīstīt. Esmu tikai par šādiem pasākumiem Latvijā, bet nākotnē noteikti vajadzētu veidot savādāku, cita veida formātu.” tā par aizvadīto Hard Enduro krosu Andris Grīnfelds.
Zelta klases otrās vietas ieguvējs Edgars Siliņš (“Motosports Racing Team”) pastāstīja, ka “cīņa izvērtās aizraujoša un bija “forši”. Trase ļoti patika, tā bija interesanta. Varbūt šoreiz sacensību formāts nebija līdz galam izdevies, jo trase bija īsa, stundas garas, nebija, kur atpūsties. Pirmo pusotru stundu ar Andri Grīnfeldu nobraucām tādā kārtīgā sacensību režīmā, viss labi, viss “forši”. Bijām atrāvušies no pārējiem, piestājām pit-stopā nedaudz atpūsties. Tad pēc katra apļa apstājāmies uz kādām 7 līdz 10 minūtēm ievilkt elpu, sagaidīt pārējos konkurentus, lai atkal varētu braukt kārtīgā sacensību režīmā. Kopumā pasākums izdevies. Super, ieguldīts liels darbs. Ceru, ka daļa no šīs trases tiks iekļauta arī klasiskajā Enduro, jo, kā zinām, tad Madonas reljefs vienmēr mūs pārsteidz. Arī šī reize nebija izņēmums. Bija koki, uzbraucieni, nobraucieni, cepuri nost. Dalībnieku bija diezgan daudz, bija arī lietuviešu sportisti, vienīgi igauņu braucēji šoreiz neatbrauca. Biju priecīgs, ka trase bija salīdzinoši grūta, piedzīvoju arī divus kritienus, paslīdēju uz saknēm. Bet viss labi. Nākošgad vairākus posmus jārīko, lai sanāktu Hard Enduro Latvijas čempionāts. Tikai uz priekšu! Domāju, ka potenciāls ir un viss „super”. Par trasi tikai labākie vārdi, un atsauksmes no citiem sportistiem tikai pozitīvās,” tā Edgars Siliņš.
Zelta klasē godpilno trešo vietu izcīnīja Kārlis Reinfelds (“Adventure Team Latvia”), kurš šogad ir ieplānojis pirmo reizi doties uz Rumāniju, lai startētu vienās no pasaulē grūtākajām sacensībām – “Red Bull Romaniacs” Hard Enduro rallijā. “Sacensības Madonā izdevās. Tās uztvēru kā labu treniņu Rumānijai. Visinteresantākās bija pirmās divas stundas, kuras varēju izbaudīt, nākamās sāka palikt arvien grūtākas. Piedzīvoju arī tehnisku ķibeli. Pēc pusotra apļa nolauzu ātrumpārslēgu. Divus apļus nobraucu ar otro ātrumu, pēc tam izdevās par apli apsteigt vienu no saviem mehāniķiem. Sarunāju, ka viņš palīdzēs novērst ķibeli. Atlikušo laiku braucu bez problēmām. Pēc trešās stundas rokās sākās krampji, bet tik garās sacensībās tas pieder pie lietas. Fiziski jutos labi, tikai sāku just muskuļu nogurumu. Bija jāiespringst, lai trasē pilnā režīmā izturētu četras stundas. Pēc trīsarpus stundām apstājos pit-stopā atpūsties. Tad braucu līdz finišam,” stāsta Kārlis, kurš uzskata, ka Madona ir ļoti „forša” vieta, trase, tās konfigurācija – viss „super”. “Trase interesanta. Bija labi, bet tik intensīvā trasē bija diezgan skarbi braukt četras stundas bez apstājas, tas bija grūti. Bija vajadzīgas garākas pauzes. Kopumā esmu apmierināts. Žēl, ka Aivars Kukojs izstājās, jo sākumā bija laba cīņa ar viņu. Pēc tam izteiktus konkurentus vairs nejutu. Edgars Siliņš ar Andri Grīnfeldu bija krietni priekšā, bet no mūsu klases biju vairākus apsteidzis par apli-diviem. Liels prieks un paldies organizatoriem par sacensībām, par to, ka uzņēmās rīkot šo posmu. Visi cīnījās, cepuri nost. Viss bija līmenī, viss bija „forši”. Šīs sezonas mērķi ir sasniegt finišu Rumānijas Hard Enduro,” tā Kārlis Reinfelds.
Zelta klasē sestajā vietā ierindojās Jānis Linde (privāti), kurš no 2020. gada piedalās Latvijā rīkotajās Hard Enduro sacensībās. 2020. un 2021. gadā viņš strtēja “RocketBiker” un pagājušajā gadā Zaķu salā “Red Bull” sacensībās. ““MadMadona” pasākums kopumā ļoti patika. Atmosfēra lieliska. Laikapstākļi izdevušies. Trase vēl vairāk izdevusies. Šķēršļu grūtības pakāpe bija tieši tāda, kā man patīk. Grūtības līmenis bija samērā augsts, bet pietiekams, lai iesācēji to varētu uzveikt un būt pietiekami interesanti profesionālajiem braucējiem. Domāju, ka vienu apli varēja nobraukt ikviens. Man ļoti patika baļķi, jo ikdienā ar motociklu braucu pār baļķiem. Tie man lielas grūtības nesagādāja un arī patika stāvie uzbraucieni. Viss patika. Viss bija tieši tā, kā Hard Enduro pienākas un nebija tādas vietas, kur būtu bijusi pārāk liela grūtības pakāpe, tā, ka veidojas sastrēgumi un rindas. Sacensības ritēja raiti un nevajadzēja nekur stāvēt un gaidīt, kad kāds pievarēs kādu šķērsli. Pēc divām stundām trasē bija sajūta, ka ir „forši” pavadīta diena, varētu arī neturpināt. Bet biju taču pieteicies Zelta klasē. Protams, bija četras stundas jābrauc. Pēc trim stundām bija sajūta, ka spēki sāk izsīkt, rokās un kājās krampji, bet veiksmīgi izdevās nobraukt ceturto stundu un, sajūtot finiša tuvošanos, parādījās adrenalīns un spēki sāka atjaunoties, radās papildu stimuls turpināt. Beigās grūtības sagādāja beidzamie šķēršļi pirms finiša karoga – baļķu krāvums un riepas. Tur noguruma dēļ bija grūtāk noturēt motociklu un loģiskāk izbraukt šķērsli, bet viss izdevās veiksmīgi. Izturēju līdz galam, arī tehnika nepievīla. Tikai tās pozitīvākās atmiņas par šo pasākumu. Ja nākošgad Madonā atkal notiks Hard Enduro, noteikti braukšu un piedalīšos. Novēlu, lai Hard Enduro Latvijā attīstās, tāpēc ar savu dalību atbalstu šos pasākumus, lai organizatoriem izdodas. Tikai un vienīgi vairāk šādus pasākumus, vēlams arī Liepājas pusē. Šoreiz bija tālu jābrauc, bet Madonā bija ļoti labi.”
Pieredzējušais Enduro un Hard Enduro braucējs Aivars Kukojs (“Motosports Racing Team”) startēja Zelta klasē, taču nesasniedza finiša karogu. “Sākumā gāja ļoti labi, biju trešajā vietā. Es vairāk cīnījos pa trešo un ceturto vietu ar Kārli Reinfeldu, bet pievīla tehnika un viņš aizbrauca pa priekšu. Cīņa bija laba. Pēc tam, kad sacensības bija pusē, pārdūru motocikla radiatora trubiņu, šķidrums iztecēja un brauciens bija jābeidz,” stāsta Aivars Kukojs. Sportists vērtē, ka kopumā sacensības un organizācija bija ļoti laba. “Trasē viss bija labi sataisīts. Kopā izdevās nobraukt sešus apļus. Trase nebija pārāk sarežģīta, bet tā bija darbietilpīga. Nebija, kur pasēdēt un atpūsties, visur bija kādi elementi – gan mežā, gan prologa trasē, kalni augšā, lejā, viss bija tāds diezgan interesants. Riepas bija viens no vieglākajiem elementiem. Mežā bija daudz grūtāk, jo tur uzbraucienos un nobraucienos bija lieli baļķi, tie bija slīpi novietoti, tiem bija jātiek pāri. Tur bija “trakākās” vietas. Vajadzēja apstāties, padomāt, nesasteidzot, lai nepieļautu kļūdas un kritienus. Uz tiem slīpajiem baļķiem arī sanāca pārdurt radiatora trubiņu. Šajā reizē riepas un prologs bija vienkāršāks. Hard Enduro vajadzētu ieviest ne tikai Madonā, bet izveidot tā, lai sanāk Hard Enduro Latvijas čempionāta ieskaite. Šoreiz neatbrauca igauņu Hard Enduro braucēji, domāju, ka nākamreiz būs klāt, un arī dalībnieku būs vēl vairāk. Madonā, kā vienmēr viss perfekti,” saka Aivars Kukojs.
Sudraba klasē pirmo vietu ieguva Rolands Indriksons (privāti), kuram motosports pēdējos 4-5 gadus ir hobijs. “No visiem motosporta veidiem tieši Hard Enduro ir tas, kas visvairāk saista, taču sacensībās esmu sācis piedalīties tikai šogad. Pārsteidzoši labi – Madonā esmu pirmais savā klasē un starp visiem dalībniekiem – sestais. Trases kvalitāte un elementi bija ļoti labi, sacensības lieliskas un, Madona, Hard Enduro sportam sava reljefa dēļ, ir ļoti pievilcīga. Spēka izsīkums bija jau pirmā apļa pirmajās 10 minūtēs. Manāmi pietrūka enerģijas, jo iepriekšējā naktī gulētas bija tikai 2 stundas. Viegli nebija, bet atradu savu tempu un braucu,” saka Rolands Indriksons.
Sudraba klases 8. vietas ieguvējs Māris Trofimovičs (privāti): “Hard Enduro sacensībās braucu 7 gadus. Esmu startējis Ladoga Trophy, startējis Hard Enduro Krievijā, Karēlijā, pagājušajā un aizpagājušajā gadā “RocketBiker” posmā. Domāju, ka konkurenci šīm sacensībām sastādīs arī Madonas Hard Enduro. Madona ir Madona, tur jūtos kā mājās. Braucu pie puišiem uzbraukt kādu treniņu, tās vietas ir zināmas, protams, mežā bija pārsteigumi. Pirmajā aplī pat nedaudz sanāca pamaldīties, aizbraucu garām trasei. Kopumā Madonā trasē vienmēr viss izdarīts ļoti labi. Trīs stundas trasē nebija viegli izturēt, bet tur jau slēpjas tas āķis, ka Hard Enduro spēki ir jāsadala, lai pietiktu līdz finišam. Šīs bija šogad pirmās sacensības, daudz spēka paņēma. Viss skaisti un brīnišķīgi. Gribētu startēt arī nākošgad, lai vīri nepamet šo lietu un turpina iesākto. Varbūt varētu būt garāka trase, lai būtu arī vietas, kur atvilkt elpu. Esmu tikai par.”
Bronzas klases uzvarētājs Aigars Lietaunieks (“Motokurzeme”) 2021. gadā sāka startēt enduro Absolūto iesācēju klasē. Šī būs viņa otrā enduro sezona. “Madonā trase bija perfekta. Tieši tāpēc man patīk Hard Enduro – tur nav liels ātrums, bet ir jābrauc, ievērojot zināmu tehniku. Liels paldies pasākuma organizatoriem. Viss bija „super”. Pirmajā aplī man neveicās smilšu karjerā, pāris vietās nogāzos, bet, tad saņēmos, mainīju stratēģiju un tad jau tā lieta aizgāja. Konkurence kā vienmēr līmenī. Bija jācīnās. Katrās sacensībās līmenis arvien aug. Tas darbs, ko organizatori ieguldījuši – ļoti liels. Perfekti,” gandarīts par aizvadīto posmu ir Aigars Lietaunieks.
Latvijas Motosporta federācijas Enduro komisijas vadītājs, “MadMadona” Hard Enduro krosa organizators Kaspars Ērkulis: “Sacensības vērtēju pozitīvi, tās izdevās ļoti labi. Arī man kā organizatoram tas bija jauns izaicinājums rīkot šāda formāta sacensības, man patika. Bija interesanti padomāt citu veidu, lai visiem būtu jautri, lai visi visur izbrauktu un nebūtu par smagu, par vieglu. Prieks par dalībnieku skaitu – 71 braucējs. Malači, ka nenobijās. Arī tas mani motivē un iepriecina, ka „džeki” saņēmās un atbrauca. Visticamāk, ka nākošgad jāturpina,un kāds no šiem 71 sportista paņems vēl kādu līdzi un skaits pieaugs. Sapratīs, ka Madonā ir „forši” un ka varam šo turpināt kā tradīciju. Līdz Latvijas Čempionātam Hard Enduro vēl ceļš ejams, taču ir uzņemts pareizais kurss. Šobrīd nevaru nedz apstiprināt, nedz noliegt, ka uz to varētu iet. Liels paldies visiem, kas palīdzēja, lai šis pasākums varētu notikt. Un tiekamies nākošgad atkal, iespējams citā formātā, varbūt tādā pašā, laiks rādīs.”
Paldies sacensību atbalstītājiem Madonas novada pašvaldībai, “Smeceres silam”, “Red Bull”, “Torley” un “Protiming”.
MadMadona Hard Enduro krosa uzvarētāju TOP3
Zelta klasē:
- Andris Grīnfelds (“Orange Racing”)
- Edgars Siliņš (“Motosports Racing Team”)
- Kārlis Reinfelds (“Adventure Team Latvia”)
Sudraba klasē:
- Rolands Indriksons (privāti)
- Edgars Vilcāns (“Techstrive Racing”)
- Vitālijs Ņečajevs (“Latgales Enduro”)
Bronzas klasē:
- Aigars Lietaunieks (“Motokurzeme”)
- Arvis Alksnis (“Viking Trial”)
- Vilnis Zeiza (privāti)
Sacensību rezultāti: https://speedhive.mylaps.com/LiveTiming/QLYLNRVR-2147483701/Sessions/QLYLNRVR-2147483701-1073741958
Informāciju sagatavoja LaMSF Enduro komisija